Hoe krijg ik mijn mensen in beweging

Leidinggeven is een stuk gemakkelijker dan je misschien in eerste instantie denkt. Veel mensen die voor het eerst met coördinerende en leidinggevende taken te maken krijgen denken dat zij volledig verantwoordelijk zijn voor wat de ander presteert. Zij voelen deze verantwoordelijkheid zwaar en doen er ook van alles aan om de ander te stimuleren, motiveren en aan het werk te houden. Kortom: ze werken veel te hard.

Hoeveel rustiger zou het niet zijn als je als leidinggevende achterover kon leunen in het volste vertrouwen dat je mensen datgene doen waarvoor ze zijn aangenomen? Ze komen zelf met voorstellen en ideeën, zijn proactief bezig, doen hun werk met motivatie en inzet.

Vergelijk het eens met een autorit op de (snel)weg. Sommige mensen rijden harder dan jij. Ze denken misschien dat jij sneller gaat rijden als ze dicht op je bumper gaan zitten. Op zo’n moment voel ik me dan echter onder druk gezet, wordt geïrriteerd, ga op sommige stukken ongewild en onbewust inderdaad harder rijden maar ik voel me er heel onplezierig bij. En uiteindelijk ga ik opzij. Ik geef de ander de ruimte die hij opeist. Dus wat bereik je daar mee? Mensen die het gevoel hebben onder druk te worden gezet gaan zich meestal verzetten. In plaats van dat ze met je mee gaan werken ze tegen. Heel vervelend!

Een ander voorbeeld: kijk eens naar een kind. Als je tegen een kind zegt dat het moet dooreten dan eet dat kind echt niet blij en met enthousiasme lekker snel het bord leeg. Tenminste, bij mijn kinderen werkte dat niet. Integendeel, dwars liggen, mopperen, nog meer prutsen met hun eten en soms zelfs huilen. En ik me maar zorgen maken over vitamines etc. Niet fijn!

Dus teveel pushen of iemand vertellen wat hij of zij moet doen werkt vaak niet. De verleiding is dan groot om nog meer te gaan pushen of nog meer woorden gebruiken. Wat veel mensen niet in de gaten hebben (of misschien onbewust wel weten) is dat anderen zelf vaak het beste weten hoe ze dingen kunnen doen of wat goed voor ze is. Alleen zeggen ze dat niet altijd om uiteenlopende redenen waar ik hier niet verder op in ga. Dan zul je als leidinggevende ze moeten stimuleren om dat toch te vertellen. Of om dat verder met hen te onderzoeken. Een kind kan ook wel vertellen waarom het geen spruitjes wil eten (niet lekker hè?). Of misschien is het iets anders. Toen mijn jongste dochter aan het beugelen was wilde ze geen rundvlees (ging tussen de beugel zitten). Allemaal heel erg voor de hand liggende argumenten die vaak bekend zijn en ook heel vaak ‘aangenomen’ worden.

Als leidinggevende denk je vaak te weten waarom iemand handelt zoals hij of zij handelt. Vergis je daar echter niet in. Door in gesprek te gaan met die persoon en gebruik te maken van goede vraagtechnieken zijn er ook heel vaak andere oorzaken, redenen voor dat gedrag of die handelswijze. En als je weet waarom iemand zoveel tijd nodig heeft om een beleidsstuk te schrijven of als je weet waarom iemand niet regelmatig aan jou terugkoppelt dan kun je er vervolgens iets mee.

Het werkt trouwens twee kanten uit. Niet alleen is het belangrijk dat jij als leidinggevende weet wat je mensen denken en vinden, omgekeerd geldt dat ook. Als zij weten dat jij je zwaar verantwoordelijk voelt en naar boven verantwoording af moet leggen, is het voor hen ook beter te begrijpen waarom jij ze soms ‘op hun nek’ zit. En vervolgens kun je in onderling overleg met deze mensen kijken hoe het anders kan. Want geloof me, er zijn vele wegen naar Rome. En de gecontroleerde weg hoeft niet altijd de snelste en prettigste weg te zijn.

Dus: loslaten en meer met je mensen in gesprek gaan. Veel (open) vragen stellen, vooral luisteren naar de antwoorden en vervolgens samen kijken hoe het anders of beter kan. Je mensen voelen zich veel meer betrokken bij het geheel, hebben heel vaak hele goede ideeën en voorstellen (ze voelen zich gehoord en gezien) en voor jou geldt dat je minder hoeft te trekken en te duwen. En wie wil dat nou niet?

Op woensdag 19 januari ga ik hier verder op in tijdens het gratis teleseminar. Geef je op via onderstaande link en ontvang na afloop een mp3 van de opname in je mailbox.

http://hnwbijdeoverheid.nl/gratisteleseminar.html

Heb je vragen of opmerkingen bijvoorbeeld naar aanleiding van deze nieuwsbrief, dan hoor ik het graag.
Vriendelijke groet,

Irene Grootendorst-Hoek
Mobiel: 06 1782 6196

This entry was posted in Geen categorie. Bookmark the permalink.